www.flickr.com

maandag 1 februari 2010

Remember The Alamo


In mijn ideale boekenkast kun je altijd iets vinden over ieder onderwerp dat je te binnen schiet. Niks mooiers dan naar je eigen boekenkast te lopen en daar een boek uit te kunnen halen dat antwoord geeft op een vraag die je op dat moment hebt. Een boekenkast met een boek voor iedere stemming, ieder doel, of het nu kijken, lezen of studeren is. De komst van internet heeft dit ideaal in praktische zin overbodig gemaakt, er is immers geen grotere bron van informatie dan internet, maar mijn voorliefde voor een ruim gevulde boekenkast is gebleven. Het boek Remember The Alamo van Alison Rattle en Allison Vale voldoet aan de juiste criteria om in onze verzameling te passen. Everything you've ever wanted to know about American history with all the boring bits taken out luidt de ondertitel en zo is het precies. Alle mogelijke onderwerpen uit de Amerikaanse geschiedenis worden kort en bondig beschreven, ieder onderwerp op maximaal 1 pagina. Hoe zat het ook alweer met de Amerikaanse burgeroorlog, wat gebeurde er eigenlijk bij die Alamo en wat deden de Amerikanen in Cambodja? Allemaal vragen waar dit boek op kernachtige manier antwoord op geeft. Zonder nuances weliswaar, maar daar zijn andere bronnen voor. Wat ik niet helemaal begrijp is dat dit boek ophoudt bij Nixon. Is dat om ruimte te creëren voor een nieuw deel? Prima wat mij betreft, ik houd een plekje vrij.



Jeroen bij The Alamo in San Antonio, maart 2009