www.flickr.com

maandag 1 februari 2010

The lovely bones

Op de een of andere manier ben ik er nooit toe gekomen het beroemde boek The lovely bones van Alice Sebold te lezen. Reden te meer om naar de verfilming te gaan die in Los Angeles al draaide toen wij daar in december waren. The lovely bones is het verhaal van een meisje, Susie Salmon, dat vermoord wordt door iemand uit de buurt. Ze kijkt vervolgens vanuit de hemel toe hoe haar familie omgaat met dit grote verlies. De hemel wordt weergegeven vanuit de fantasie van een 14-jarig meisje. Dit levert prachtige, soms zelfs sprookjesachtige beelden op. Groot is het contrast met de dagelijkse werkelijkheid van Susies familie: haar moeder verlaat het gezin, terwijl haar vader en zusje op zoek blijven gaan naar haar moordenaar. In de spannendste scene uit de film zoekt Susies zusje naar bewijzen in het huis van de moordenaar, terwijl deze haar op de hielen zit. Hier verandert de film van een emotioneel drama even in een thriller. In The lovely bones wordt uitstekend geacteerd, zitten mooie beelden en spannende momenten. Toch lukt het deze film niet mij echt te raken. Sinds ik de film gezien heb probeer ik er al achter te komen hoe dit komt, maar ik heb hier nog geen antwoord op. Misschien dat ik even niet zit te wachten op een mooie, sprookjesachtige verbeelding van de dood, dat zou kunnen. Ik heb me in ieder geval voorgenomen het boek, dat al jaren geduldig in de boekenkast staat, alsnog te lezen.