www.flickr.com

dinsdag 2 februari 2010

The Wal-Mart Effect


Ruim veertig jaar geleden startte Sam Walton een winkel met een simpel principe: elke dag lage prijzen. Bied de mensen alledaagse producten voor de laagst mogelijke prijs, elke dag, jaar in jaar uit. Het bleek een gouden concept: Wal-Mart is uitgegroeid tot de grootste private werkgever ter wereld met ruim 2 miljoen werknemers in 4200 winkels. Charles Fishman onderzoekt in The Wal-Mart Effect hoe het bedrijf in elkaar steekt en wat het effect is op de Amerikaanse samenleving. Ondanks het feit dat een groot deel van de Amerikaanse bevolking negatief staat tegenover Wal-Mart, behalen de winkels marktaandelen tussen de 15 en 30%, afhankelijk van de plaats. Meer dan 95% van de bevolking komt minimaal eens per jaar bij Wal-Mart. De aantrekkingskracht van de lage prijzen is enorm, maar de gevolgen ervan zijn dat ook. Fishman bekijkt met moeizaam bij elkaar gesprokkelde informatie, Wal-Mart zelf laat weinig los, wat het effect op een gemeenschap is als er een Wal-Mart geopend wordt. De afgelopen jaren opent Wal-Mart per week 5 nieuwe winkels in Amerika. Wat betekent dit voor de werkgelegenheid? Hoe houden concurrerende bedrijven het hoofd boven water wanneer er een superstore van 20.000 vierkante meter naast hun winkel geopend wordt? Ook het effect op leveranciers wordt bekeken. Door steeds lagere prijzen te eisen gaan heel wat bedrijven hun fabrieken naar lagelonenlanden verplaatsen, of halen ze het niet. De verleiding van zaken doen met Wal-Mart is groot, maar betekent vaak het einde van een bedrijf op de langere termijn. De bijna ongrijpbare grootte geeft Wal-Mart naast een sterke machtspositie, een aanzienlijke invloed op de Amerikaanse werkgelegenheid, economie en bijvoorbeeld ook op het milieu. Zoals Wal-Mart hier bewust of onbewust een verwoestende rol in heeft gespeeld, zo kan het bedrijf ook verantwoordelijkheid pakken en hier een positieve rol in spelen. Hulp bieden na orkaan Katrina, daar waar de overheid het niet waar kon maken, is een stap in de goede richting, maar het kan structureler. The Wal-Mart Effect is een geweldig interessant boek voor mensen die affiniteit met de branche hebben. Het bevat veel details en cijfers die des te interessanter zijn als je (Nederlands) vergelijkingsmateriaal hebt. Uitermate boeiend voor de liefhebber, een must-read voor elke retail-student.

Hier sta ik bij een Wal-Mart in Austin, TX