www.flickr.com

zaterdag 27 februari 2010

ZO! Magazine


Over het algemeen vind ik dit niet het aangewezen platform om te schrijven over iets persoonlijks als kanker en alles wat daarbij komt kijken. Zonder kritiek te willen hebben op anderen die er veel steun aan kunnen hebben om op een blog over hun ziekte te spreken, houd ik dit liever in de privésfeer. Voor het blad ZO! Magazine maak ik hierop een uitzondering, omdat dit blad het volgens mij verdient om zoveel mogelijk aandacht te krijgen. ZO! Magazine is een nieuw tijdschrift, het eerste publiekstijdschrift over leven met en na kanker. Het is fraai vorm gegeven en gaat moeilijke onderwerpen niet uit de weg. Zo staat er in dit eerste nummer een interview met een stel waarvan de vrouw ziek was over de invloed van de ziekte op hun relatie. Ook is er aandacht voor uiterlijke verzorging, zoals je in een glossy kunt verwachten, maar dan toegespitst op problemen die je bij de behandeling van kanker zou kunnen krijgen. Gelukkig niet op de 'in your face' manier, maar op een veel subtieler en praktischer vlak. Zo wordt er onder andere gesproken over crèmes tegen droge huid omdat eventuele bestraling ook een aanslag op je huid kan zijn. Het gaat niet perse over 'waar vind ik een leuke pruik' of iets in die geest, iets waar ik in ieder geval niet op zou zitten te wachten. Voor veel mensen is kanker een hele enge ver-van-hun-bed-show en ik hoop dat het dat nog lang voor ze zal blijven. Toch kan ik iedereen aanraden om je er enigszins in te verdiepen, want het is statistisch bijna onmogelijk dat je er helemaal niet mee te maken krijgt in je omgeving. ZO! Magazine bevat prettig leesbare artikelen die het onderwerp op een nuchtere manier benaderen. Iedereen kan er zeker iets van leren en misschien kan het juist wel wat angst wegnemen. Een mooi initiatief en ik hoop dan ook dat ze dit voort kunnen zetten.