www.flickr.com

vrijdag 19 februari 2010

Discover Kymaerica


Discover Kymaerica is een prachtig vormgegeven reisgids van een land dat niet bestaat. De eerste reactie die ik had bij het openen van dit boek was er dan ook een van verwarring. Zeker als ik ook nog eens lees dat ik deel zes in handen heb en dat de voorgaande delen in andere universums verschenen zijn. Schrijver van dit werk is kunstenaar of, zoals hij zichzelf noemt, 'geographer at large' Eames Demetrios. Hij creëerde een parallelle wereld genaamd Kcymaerxtheare. Kymaerica is daar het onderdeel van dat wij Amerika zouden noemen. Demetrios gaat hier heel ver in: hij deelt de wereld opnieuw in, met een eigen geschiedenis waar alles wat wij in de lineaire wereld kennen een rol in speelt, maar een andere betekenis krijgt. Hij geeft dit onder andere vorm met gedenkstenen die hij, in eerste instantie in Amerika maar ook steeds meer in de rest van de wereld, plaatst met daarop een stuk tekst die de aangegeven plek een rol geeft in de geschiedenis van Kcymaerxtheare. Er zijn inmiddels ruim 60 van deze gedenkplaten geplaatst, het streven is om op 2000 uit te komen. Wanneer je de reisgids leest is het gemakkelijk te vergeten dat Demetrios alles bedenkt inplaats van het slechts te beschrijven. Het voelt als een ver doorgevoerde kinderfantasie, maar wel een prachtige met eigen woorden en eigen beelden. "A global work of three dimensional storytelling" noemt de kunstenaar het zelf. Ik vind het mateloos intrigerend, al hoop ik wel voor Demetrios dat hij in de gaten houdt in welk universum hij werkelijk leeft. Een prachtig en zeer ambitieus project, maar het blijft verwarrend.