www.flickr.com

woensdag 3 maart 2010

A Long Time Coming


Helemaal in verkiezingsstemming als ik ben, heb ik afgelopen week A Long Time Coming gelezen over de 2008 presidentscampagne in Amerika. Dit boek over misschien wel de meest indrukwekkende campagne ooit is geschreven door Evan Thomas. Hij gebruikte de ervaringen van Newsweek reporters die fulltime de verschillende campagnes gevolgd hebben. Dit levert mooie achter de schermen portretten op van de kandidaten, vanuit het perspectief van de pers die altijd aanwezig was en meereisde met de kandidaten. Het sterke aan dit boek vind ik de manier waarop de verschillende karakters geschetst worden, zowel die van de kandidaten als die van hun naaste adviseurs. De wisselwerking tussen de karakters is erg boeiend en laat zien dat campagne voeren voor een groot deel te organiseren is, maar voor een deel toch ook fingerspitzengefuhl is en een beetje geluk. Bovenal is het uiteindelijk toch echt mensenwerk. Wat ik prachtig vind is de passie van de kandidaten, de overgave en het absolute geloof in hun toekomstvisie. Dit geldt natuurlijk voor Obama, maar gold ook voor Clinton en McCain. Dat mis ik in Nederland behoorlijk, iedereen loopt al te polderen, te relativeren en te draaien voordat de campagne afgelopen is. Deels is dat nodig in een coalitieland als Nederland, deels is het gewoon jammer. A Long Time Coming is natuurlijk maar een van de vele verhalen die je over Obama's campagne zou kunnen schrijven, maar voegt zeker wat toe aan het beeld van een campagne waar ik in ieder geval geen genoeg van kan krijgen.