www.flickr.com

dinsdag 15 december 2009

Motivating the "what's in it for me" workforce

Al jaren heb ik een zwak voor managementboeken. Stiekem blijf ik hopen op de grootse inzichten die mij op menig achterflap beloofd worden. Uiteindelijk blijft het over het algemeen bij een klein aantal aha-momenten. Wat geen ramp is, want gemiddeld 200 pagina's aan nieuwe inzichten in je werkwijze opnemen, daar heeft een beetje manager helemaal geen tijd voor.
Motivating the "what's in it for me" workforce is hier geen uitzondering op. Cam Marston gaat in dit boek in op de complexiteit van het leidinggeven aan verschillende generaties. De jongste generatie, geboren na 1980 en ook wel de millennials genoemd, zou om een rigoreus andere aanpak vragen op de werkvloer dan de generaties ervoor. Marston benoemt de meest opvallende verschillen tussen babyboomers, x-ers en millennials. Soms erg herkenbaar en soms wat minder. Om deze verschillen te illustreren interviewt hij een aantal mensen die volgens hem kenmerkend zijn voor de verschillende generaties. Hij sluit af met een heuse test, zodat je kunt kijken of je zelf de generaties van elkaar kunt onderscheiden. Een leuk en makkelijk leesbaar boek, al heeft Marston wel heel veel woorden nodig om zijn punt te maken. Uiteindelijk is de kern makkelijk samen te vatten op één a4-tje en dat is goed, daar houden managers van.

Meer over millennials op de werkvloer in het volgende filmpje: