www.flickr.com

vrijdag 18 december 2009

American Wife


Een boek over de vrouw van de president van Amerika, gebaseerd op het leven van Laura Bush, dat moet op zijn minst interessant worden. Vooral naar het gedeelte dat zich in het Witte Huis af zou spelen was ik erg nieuwsgierig. Hoe zou die vrouw zijn omgegaan met het falende presidentschap van haar man? Hoe heeft ze hem kunnen steunen in beslissingen die zo slecht voor het land zouden blijken te zijn? Achteraf had ik liever niet die constante vergelijking in mijn achterhoofd gehad tijdens het lezen. Het levert een verwarrende en enigszins teleurstellende leeservaring op. Curtis Sittenfeld beschrijft in het boek American Wife het leven van Alice, die min of meer tegen beter weten in verliefd wordt op Charlie. Het overgrote deel van het boek gaat in principe over het volwassen worden van Alice en met name het begin van de liefde tussen haar en Charlie. Charlie komt er als personage op zich niet best vanaf, maar de echte schandalen waarop ik zat te wachten met drugs en drank bleven grotendeels uit. Ook de bekering tot God komt maar terloops ter sprake. Opeens is het zo. Dat geldt voor meer gebeurtenissen die beschreven worden: er wordt een sprong in de tijd gemaakt en opeens is het zo. Dit terwijl over onbelangrijke details eindeloos wordt door geëmmerd. Als ik eindelijk bij de Witte Huis periode ben aangeland ben ik al op pagina 431. De moed heb ik dan eigenlijk al opgegeven en dat blijkt terecht. Het verhaal gaat weliswaar nog zo'n honderd pagina's door, maar antwoorden op eerder genoemde vragen ga ik niet krijgen. Had ik maar niet geweten dat het gebaseerd was op het leven van George W. en Laura Bush, dan was dit boek voor mij een heel stuk onderhoudender geweest.