www.flickr.com

maandag 14 december 2009

Brothers



Jeroen:
Het gebeurt jammer genoeg niet vaak dat in een film alles klopt. Dit is het geval met Brothers. Een goed uitgewerkt meeslepend verhaal, een schitterende cast, een behendig regisseur en mooie locaties. Als Brothers niet minstens drie Oscar-nominaties krijgt (Beste Actrice, Beste Bijrol en Beste Regie) dan heeft de selectiecommissie het niet echt begrepen. De film boeit vanaf de eerste seconde en laat de kijker tot de aftiteling ademloos achter. De emotionele impact van de film is bijna voelbaar en de combinatie met ijzersterke muziek zorgt meerdere keren voor kippenvel en een brok in de keel. Alle superlatieven die je kunt bedenken zijn van toepassing bij Brothers. Je raadt het al: dit is voor mij de beste film van 2009.



Saskia:
In de trailer, die we al talloze keren gezien hadden, wordt al veel van het verhaal weggegeven. Ik was dan ook bang dat de film daar niet zoveel meer aan toe zou voegen. Gelukkig was het tegendeel waar. Voor mij was het een krachtige film, mooi in balans en waanzinnig geacteerd. Het Parool spreekt over een 'zwaar aangezet drama', maar dat vond ik juist niet. Het sterke vond ik dat niet alles uitgespeld werd en de emoties vaak ingetogen bleven, ondanks het zware verhaal. Echt een film waarbij je nog een tijdje blijft zitten als de aftiteling al loopt. Dat gebeurt mij niet vaak.