www.flickr.com

zondag 20 december 2009

De hel van '63

Saskia:
Volgens mij is dit alweer de vierde Nederlandse film die ik bezocht heb in de bioscoop het afgelopen half jaar, dat is ongekend. De hel van '63 vertelt het verhaal van vier toerrijders die kost wat kost de Elfstedentocht van dat jaar uit willen rijden. De omstandigheden zijn bar en dit levert dramatische taferelen op het ijs op. Het probleem met deze film is dat hij me nergens echt raakt. De karakters zijn erg dik aangezet en meeleven met de hoofdpersonen is er dan ook niet bij voor mij. Daarnaast is de humor onnodig plat. Wel moet gezegd worden dat de film er goed uit zag, al vond ik de kou niet voelbaar van het scherm komen. Ik kreeg er in ieder geval geen Elfstedenkoorts van, maar daar heb ik over het algemeen niet zo snel last van.



Jeroen:
Dat Steven de Jong een regisseur van kinderfilms is (De Kameleon) is duidelijk na het zien van De Hel Van '63. Hoewel mijn Friese hart hevig klopte en ik mij best vermaakt heb, vervalt de film in karikaturen die juist heel goed werken in een kinderprent, maar die de plank misslaan bij een film voor volwassenen. Desalniettemin zit het hart bij De Hel Van '63 op de goede plaats. De verhalen zijn misschien niet goed uitgewerkt, maar spelen op een goede manier op de emotie. De film wordt gestolen door Chava Voor in 't Holt die als Annemiek het hart van de kijker vanaf het eerste moment weet te stelen. De Hel Van '63 is geen slechte film, maar had een veel betere film kunnen zijn.