www.flickr.com

maandag 25 januari 2010

In God we trust


In Nederland associeer ik het Christendom over het algemeen met grote en koude kerken, gemurmelde gebeden in Latijn en priesters die niet helemaal van deze wereld zijn. Het geloof zoals ik het ken heeft amper invloed op het dagelijks leven, of in ieder geval op mijn dagelijks leven. In Amerika lijkt religie een grotere rol te spelen in de maatschappij en ik heb nooit helemaal kunnen achterhalen waar dat verschil nu vandaan komt. Het boek In God we trust van correspondent Peter Vermaas heeft eenzelfde vraagstelling. De schrijver maakt een reis door Amerika op zoek naar God in de samenleving. Hij schrijft over Mormonen en Christenzionisten, maar zoekt ook naar de boodschap in countrymuziek en bezoekt de kerk van Barack Obama. Het levert een kleurrijke reis op waarop hij veel mensen ontmoet en interessante thema's aansnijdt. Aan het einde kom ik echter tot de conclusie dat de vraag nog steeds staat. Hij benadert het onderwerp te breed om ergens echt de diepte in te kunnen gaan. Het is natuurlijk altijd mogelijk om verder te lezen over bepaalde thema's. Hiervoor levert de bronnenlijst achter in het boek genoeg alternatieven. Een prettig boek, maar als je al een en ander van Amerika weet biedt het weinig nieuws.