www.flickr.com

maandag 18 januari 2010

Dispatches from the edge


In dit boek uit 2006 vertelt Anderson Cooper, presentator en reporter bij CNN, over zijn ervaringen bij het verslaan van oorlogen en rampen. Wanneer hij verslag doet bij CNN gaat het om kale nieuwsfeiten, om een zo objectief mogelijk verslag. In dit boek integreert hij zijn eigen verhaal in hetgeen hij ziet en ervaart. Het is een menselijk en oprecht boek. Je zou denken dat als je zoveel ellende hebt gezien, je alles kapot relativeert wat in je eigen leven gebeurt, maar Cooper weet daar goed een weg in te vinden. Met name de stukken over natuurrampen, zoals over de tsunami in Sri Lanka maken op mij veel indruk. Ook de gedeeltes over New Orleans gaan door merg en been, zelfs na een aantal jaar nog. Ik dacht dat ik alles wel wist, gehoord en gezien had over dit onderwerp, maar dit ooggetuigenverslag raakt diep. De frustratie die hij daar ervaren heeft is voelbaar. Anderson Cooper heeft met Dispatches from the edge een indrukwekkend boek geschreven dat ik met veel plezier gelezen heb. Sterk vond ik de bijgesloten dvd met zogenaamde extra's. Hier kreeg ik beelden bij de beschreven verhalen, beelden die ik tijdens het lezen niet half zo gruwelijk had kunnen bedenken. Een absolute toevoeging bij een boek dat op zich al af was.