www.flickr.com

maandag 24 juni 2013

The Property


Onze vakantie naar Polen en Duitsland mag dan alweer enige maanden geleden zijn, de indrukken zitten nog vers in mijn geheugen. Met name Warschau heeft me nieuwsgierig gemaakt naar verhalen uit het verleden, en over het verleden, die persoonlijker zijn dan de geschiedenis die ik vroeger leerde op school. Rutu Modan voorziet in die behoefte met The Property, een prachtige graphic novel over een grootmoeder en een kleindochter die samen een trip terug in de tijd maken. De bejaarde Regina en de jonge Mica wonen in Tel Aviv, maar besluiten samen naar Warschau te gaan wanneer ze horen dat er nog bezit van de familie moet zijn, in de vorm van vastgoed. Wat Mica niet weet is dat haar grootmoeder een geheim bij zich draagt, en andere bedoelingen heeft met haar reis naar Warschau dan Mica beseft. Wat volgt zijn enkele plotwendingen waarbij Mica meer leert over de geschiedenis van haar familie en haar grootmoeder een punt kaan zetten achter een aantal zaken uit het verleden. The Property is een origineel boek dat voor mij aansloot bij de verhalen die we hoorden toen we in Warschau waren. Het is mooi verteld en minstens zo mooi getekend in een stijl die past bij het verhaal. Ik heb van dit boek erg genoten.