www.flickr.com

zondag 16 juni 2013

BeLomo Etude (Etyud)


In de loop van de tijd heb ik al veel vreemde camera's langs zien komen. Met name de plastic camera's intrigeren me: gemaakt voor de massa en soms bijna mooi van lelijkheid. De Belomo Etude, of Etyud, spant hierbij de kroon. De camera werd in de jaren '70 gemaakt door de BeLomo fabriek in Minsk en verscheen in twee versies die niet heel veel van elkaar verschillen. Hij is eenvoudig, hoekig en lomp. Het is zondermeer de lelijkste en vreemdste camera die ik tot nu toe zag. Toen ik er één voor nog geen tien dollar op Ebay zag staan moest ik deze dan ook hebben. Eenmaal in huis had ik hem nog niet direct werkbaar. Een YouTube filmpje waarin iemand liet zien hoe hij het rolletje erin deed was zeker behulpzaam, maar bij het schieten van het eerste rolletje leek er weinig te gebeuren. Helaas had ik dit goed opgemerkt: de negatieven kwamen volledig blanco terug. Na wat gepruts aan de sluiter in de Lomography Gallery Store kon ik poging nummer twee ondernemen. Helaas ook niet succesvol: ik had één onderdeel niet goed teruggeschroeft waardoor het rolletje halverwege door midden scheurde. Ik stond op het punt om de camera puur als decoratief in de kast te zetten, toen ik merkte dat poging nummer drie wellicht meer op zou leveren. Ik voelde de klik bij het nemen van de foto, iets wat ik eerder niet gehoord had. Deze keer werd ik niet teleurgesteld. Het eerste gelukte rolletje met de Etude is meer dan gelukt: dromerig als de Diana F+ met prachtige kleuren en zelfs een prima gelukte double exposure. Al met al misschien een beetje overbelicht, maar dat biedt ook wel weer kansen, bijv. met redscale-rolletjes. Wordt dus vervolgd!

Beeld bij de ingang van het Vondelpark, mei 2013

Vondelpark

Het Hirschgebouw 's ochtends om kwart voor 7, mei 2013

Hirschgebouw

Onderweg naar de pont in Zaandam, mei 2013

Langs de weg

Double exposure aan het Noordzeekanaal, mei 2013

Noordzeekanaal