www.flickr.com

zondag 6 januari 2013

Het beste van 2012: Films

Wat zijn er in 2012 veel goede films uitgekomen. Het was dan ook niet heel makkelijk een rijtje te maken, en over de volgorde ben ik het eigenlijk nog steeds niet helemaal eens. Maar goed, hier is hij dan toch:

7. Argo


Het verhaal van de Amerikaanse diplomaten die Iran moeten verlaten vanwege de revolutie was mij niet bekend, maar bewijst wel dat de realiteit vaak absurder is dan welk verzonnen script dan ook. Met name de achtergrond waartegen dit verhaal zich afspeelt vond ik prachtig: het eind jaren '70 decor, de opstand, het geheimzinnige van de operatie. Jammer was dat ik nergens echt een band met de groep mensen ging voelen. Dit zorgde ervoor dat ik iets minder door het verhaal werd meegesleept als wellicht de bedoeling was geweest.

6. Seeking a Friend for the End of the World


We hebben het overleefd hoor, het voorspelde einde van de wereld. Maar als het er toch zou zijn gekomen dan had het er volgens mij zo uitgezien als in deze film. Geen superheldendaden, maar mensen die er met hun eigen beperkingen het beste van proberen te maken. Aandoenlijk en uiteindelijk ook behoorlijk indringend.

5. The Perks of Being a Wallflower


Wat een heerlijk boek was, werd een heerlijke film. Het maakte niets uit dat ik het boek zo kort van te voren pas gelezen had. De film stond prima op zichzelf en was orgineel en goed geacteerd. Oke, ik heb een zwak voor zogenaamde 'coming of age' verhalen, maar juist omdat er al zulke fantastische boeken en films over dit onderwerp zijn is het lastig om nog iets te maken wat iets toevoegt. Dat is in dit geval zeker gelukt.

4. De Rouille et D'Os


Ik dacht van te voren dat dit een film zou zijn over de band tussen een meisje en een orka. Wat dat betreft was de trailer behoorlijk misleidend: het ongeluk met de orka is slechts het begin van het verhaal. Wat volgt is een aangrijpend en ontroerend relaas, dat lastige momenten niet uit te weg gaat. Een indrukwekkende film, niet in de laatste plaats door de topprestatie van Marion Cotillard als de gehandicapte Stéphanie.

3. End of Watch


Doordat veel stukken uit de hand gefilmd zijn lijkt het allemaal super realistisch. Geen standaard politiefilm dus, maar wel eentje die nog een tijdje in mijn hoofd bleef zitten. Dat wij hem in Los Angeles zagen, de plaats waar de film zich afspeelt, droeg hier zeker aan bij.

2. Moonrise Kingdom


Wat een lieve, bijzondere, tikje absurde film. Heel origineel en prachtig verfilmd. Een een hele fijne verrassing.

1. Cloud Atlas


Je houdt ervan of je hebt er helemaal niets mee. Lang, veel en gecompliceerd: het is niet voor iedereen. Ik vond hem prachtig en het gevoel dat ik de helft gemist heb maakt enkel dat ik hem nog een keer wil zien. En daarma nog een keer wellicht.