www.flickr.com

zaterdag 5 januari 2013

Het beste van 2012: Boeken

We leven alweer enkele dagen in het nieuwe jaar en zijn de laatste weken al overspoeld met allerlei lijstjes over het jaar 2012. Time Magazine spande de kroon met meer dan 50 verschillende lijstjes. Toch wil ik, al is het aan de late kant, ook mijn bijdrage nog leveren. Al is het maar om voor mezelf vast te leggen waar ik in 2012 echt van genoten heb. Dus hier alsnog mijn 'Beste van 2012', te beginnen met Boeken.

6: Is everybody hanging out without me?


Het boek dat Tina Fey had moeten schrijven: grappig en pretentieloos. In het begin werd ik nog even op het verkeerde been gezet, dacht ik dat het een soort van chronologische autobiografie ging worden. Gelukkig dwaalt Mindy Kaling snel van dit spoor af en doet waar ze het beste in is: het absurde laten zien van alles wat gewoon lijkt. Een lekker leesbaar en ontspannen boek.

5: A Hologram for a King


Dave Eggers is de koning van het beschrijven van het niets. Ook in dit boek gebeurt niet bijzonder veel, maar dat maakt het des te indringender. Geen grote maatschappelijke misstanden deze keer, al is de waanzin van deze tijd tussen de regels door pijnlijk voelbaar.


4: The Perks of being a Wallflower


In stapels in de boekwinkels in Seattle aanwezig omdat de film drie dagen later uit zou komen, maar ik had nog nooit van deze cultklassieker gehoord. Ben ik even blij dat ik er tegenaan liep: een bijzonder boekje dat ook nog eens geweldig verfilmd werd.

3: Why be happy when you could be normal?


Mooi, mooi, mooi. Soms een beetje aan de langzame kant, maar de tragiek en de vertelstijl maken dit ruimschoots goed.

2: Moonwalking with Einstein


Het aangaan door Joshua Foer van de uitdaging om mee te doen aan de geheugenkampioenschappen en deze ook nog eens te winnen werkte dusdanig inspirerend dat ik werkelijk zin kreeg om zelf ook de volgorde van een pak kaarten uit mijn hoofd te gaan leren. Helaas moet ik toegeven dat ik het nog niet geprobeerd heb. Maar de uitdaging staat.

1: The fault in our stars


Ontroerend, puur en heerlijk geschreven. Voor mij het meest indrukwekkende boek van 2012.