www.flickr.com

zondag 27 januari 2013

Grow Up


Al struinend door het immens grote Powell's City of Books in Portland Oregon viel mijn oog op het boek Grow Up van auteur Ben Brooks. Het was een zogenaamde staff recommendation, een boek dat door iemand die werkt in de boekwinkel aangeraden wordt. Ik hou van dit soort tips: het zijn tips van mensen die niet perse voor het meest voor de hand liggende boek gaan en kiezen op basis van passie. Dat stel ik me tenminste zo voor, al realiseer ik me heus dat ook de staff recommendations erop gericht zijn om boeken te verkopen. Wat mij aantrok in Grow Up was de simpele maar knallende cover en één simpel gegeven dat op de achterkant gemeld wordt: de hoofdpersoon verdenkt zijn stiefvader ervan zijn ex-vrouw vermoord te hebben. Intrigerend. Uiteindelijk is het helemaal niet de inhoud wat Grow Up tot een heel bijzonder boek maakt. De hoofdpersoon is niet bepaald sympathiek en naast alle aandacht voor drugs, seks en alcohol gebeurt er niet echt veel. Wat dit boek zo bijzonder maakt is de schijnbare moeiteloosheid waarmee het geschreven is. Het is een stilistisch hoogstandje en het is bijna niet te vatten dat dit gedaan is door zo'n jonge schrijver. Dit boek verdient nu al een plek in de literatuur van de 21e eeuw. Dat dit coming of age boek niet onverdeeld positief ontvangen is snap ik. Maar dat is denk ik inherent aan het schrijven van een boek dat zo de tijdsgeest weergeeft en tegelijkertijd zo controversieel is. Van iemand die op zo'n jonge leeftijd al zo'n boek kan schrijven, verwacht ik in de toekomst nog grootse dingen. Ik kan niet zeggen dat ik inhoudelijk gezien erg genoten heb van dit boek, maar ik ben zeker zwaar onder de indruk van deze prestatie. Een auteur om te onthouden.

Maak kennis met Ben Brooks: