www.flickr.com

zondag 6 januari 2013

(Her)ontdekt in 2012

Hoe leuk is het om elk jaar weer nieuwe dingen te doen, te zien en te ontdekken. Of het nu een nieuwe winkel is, een nieuw genre boeken of simpelweg een nieuwe route richting het werk. Nieuwe dingen blijven zorgen voor creativiteit, inspiratie en energie. Natuurlijk kan dit ook een herontdekking zijn, die voelt als een nieuwe ontdekking. Goed kijken dus, en open blijven staan voor nieuwe ervaringen. Zolang ik nog moet schrappen om een lijstje samen te kunnen stellen gaat het goed denk ik.

5. Mexx


Voor de categorie vrouwen die H&M een beetje ontgroeid is, Miss Etam te provinciaals vindt en de Bijenkorfmerken te truttig, was de keuze behoorlijk beperkt de laatste jaren. Natuurlijk hebben we Esprit en s.Oliver, maar het houdt niet over. Des te gelukkiger ben ik met de terugkomst van Mexx in het straatbeeld. Kleurig, zwierig en met een eigen Mexx-pas. Een welkome terugkeer die hopelijk succesvol zal blijken te zijn.

4. Young Adult boeken


Een genre dat ook in Nederland steeds meer voet aan de grond krijgt, maar dat ik vooral uit Amerika ken. Misschien omdat het daar al veel gangbaarder is dat dit genre zowel door jeugd als door volwassenen gewaardeerd wordt. The Fault in Our Stars, Everyday, The Future of Us: stuk voor stuk prachtige, puur geschreven boeken die ik iedereen aan kan raden.

3. Pinterest


Hoe ontspannend is het om te scrollen door duizenden foto's van de mooiste plekken op aarde, of van de meest kleurrijke, of van de vreemdste. Het is leuk om mooie vondsten te (re)pinnen en zo een prachtige verzameling te maken. Daarnaast is het leuk om gerepind te worden, want dat voelt toch een beetje alsof iemand je vertelt dat je iets moois hebt gevonden. Of een goede smaak hebt. Extra leuk is dit natuurlijk als het een eigen foto betreft. Verslavend tijdverdrijf.

2. Floaten


In de categorie ontspannend scoort deze huizenhoog: drijven in een cabine met zout water, denkend aan helemaal niets. Ik was van te voren bang dat ik me zou gaan vervelen of dat ik zou gaan malen, maar de ontspanning komt als vanzelf. Voor herhaling vatbaar.

1. Lomografie

Hollywood Blvd

Al kende ik het verschijnsel lomografie al iets langer, in 2012 heb ik het echt ontdekt en me eigen gemaakt. Het meest aantrekkelijke aan lomografie vind ik niet eens zozeer het anders fotograferen, maar meer het anders gaan kijken. De wereld ziet er kleurrijker, boeiender en zachter uit door de ogen van een lomograaf. Inmiddels hebben we een Diana F+, een Spinner 360 en een Lomokino in ons bezit en er valt nog een hele wereld te ontdekken.