www.flickr.com

maandag 19 november 2012

Arches National Park


Bijna net zo leuk als het uitstippelen van een vakantieroute voor mezelf, vind ik het uitstippelen van een reis voor iemand anders. Vooral als het op voor mij bekend terrein is, en voor die ander nog helemaal niet. Ik kan me echt plaatsvervangend verheugen op al die mooie plaatsen die iemand gaat zien, en waar hij of zij nu nog amper beeld bij heeft. De uitdaging is om een route te maken die de wensen van de reizigers uiteraard meeneemt, maar die vooral zo goed mogelijk de mooiste plaatsen aan elkaar verbindt. Terwijl ik met een zuidwest USA route voor een bekende aan het puzzelen was, kwam de vraag bij me op of Arches National Park een plek zou moeten hebben in deze route. Persoonlijk vind ik Arches prachtig, maar dat vind ik ook van Canyonlands, Zion, Bryce Canyon en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het heeft wel indruk gemaakt, maar of het nou de meeste indruk was? Waar staat Arches in de rangorde als je niet de luxe hebt om vijf weken te gaan? Al snel kwam ik erachter dat Arches vooral heel praktisch gelegen is. Als je Bryce Canyon en Monument Valley wilt bezoeken, dan ligt Arches bijna automatisch op de route. Zelf plaatste ik zonder er heel diep over na te denken afgelopen maart Arches ook weer in onze eigen route. En misschien moet je er ook helemaal niet zo diep over nadenken. Het zuidwesten van Amerika is zo divers en zo prachtig, als je keuzes moet maken dan blijft het appels met peren vergelijken. En dan is Arches alleen al door zijn veelzijdigheid een goede keuze waar je minimaal een volle dag voor uit moet trekken, liefst meer. Dus ja, ik denk dat Arches op de route hoort als je voor het eerst rond reist in Utah/Arizona. En als je de kans hebt zoals ik had, ga er dan nog een tweede keer heen. Het is misschien niet zo overweldigend als de Grand Canyon, maar het is een park waar steeds nieuwe dingen te zien zijn en waar ook ik nog lang niet uitgekeken ben.

Uitgesleten in de tijd door zand, wind en regen. Onbedoeld prachtige vormen ontstaan door de kracht van de natuur, mei 2004


Uiteindelijk zal deze breken en verdwijnen, maar dat maken wij waarschijnlijk niet meer mee, mei 2004


Het zijn niet alleen de 'arches' die het indrukwekkend maken, de vele rotsformaties in alle mogelijke vormen en groottes maken het uitzicht steeds weer anders, maart 2012


De menselijke maat laat pas echt zien hoog groots en indrukwekkend de 'arches' kunnen zijn, maart 2012


De toegangsweg naar Arches is een avontuur op zich: een steile weg die zich langs de berg omhoog kronkelt terwijl je rechts constant uitzicht blijft hebben op Moab. Mensen met hoogtevrees kunnen beter recht voor zich blijven kijken..