www.flickr.com

vrijdag 23 juli 2010

Mindfulness



Er zijn talloze methodes die je kunnen helpen zo veel mogelijk uit je leven te halen. Het maakt hierbij niet uit of het nu om werk gaat, om relaties of om vriendschappen. Deze methodes zijn ernstig aan modegrillen onderhevig en worden in allerlei vormen van coaching, therapieen en trainingen ingezet. Op het moment is alles 'Mindfulness' wat de klok slaat. Het komt aan alle kanten op me af of ik het wil of niet. Als zelfs Selexyz er een volledige tafel aan wijdt, wordt het tijd om me er maar eens in te verdiepen. Baat het niet, dan schaadt het niet zullen we maar zeggen en ik ben bovenal vooral nieuwsgierig. Met het boek Mindfulness van de naar het blijkt beroemde Thich Nhat Hanh heb ik een mooie inleiding in huis gehaald, of eerlijk gezegd: cadeau gekregen. Niet te dik, niet te diep, niet te vaag en vooral niet te veel achtergronden want zó geïnteresseerd ben ik (nog) niet. Mindfulness betekent volgens mij niets meer of minder dan 'met volle aandacht in het heden staan'. Het vindt zijn oorsprong in boeddhistische meditatietechnieken en is al meer dan 2500 jaar oud. Thich Nhat Hanh, een Vietnamese monnik, houdt zich hier zijn hele leven al mee bezig. In zijn boek Mindfulness krijgt de lezer talloze oefeningen aangereikt die hem of haar kunnen helpen aandachtig te leven. In hoeverre je hier iets mee kunt is uiteraard aan jezelf. Als je het belachelijk wilt maken dan heb je na het lezen van enkele pagina's al voldoende stof om helemaal los te gaan. Maar dan kun je het volgens mij beter gewoon niet lezen. Zelf merk ik dat ik een duidelijk onderscheid maak tussen de oefeningen die me aanspreken en degenen die mij ook wat ver gaan. Het is voor een rationeel ingesteld persoon zoals ik echt wat aan de zweverige kant zo nu en dan, maar ik heb er hele nuttige punten uit kunnen halen. Al is het maar dat we wat vaker stil moeten staan en moeten glimlachen, gewoon, omdat dat fijn is. Intrigerend, zondermeer.