www.flickr.com

dinsdag 13 juli 2010

Anna


'Leest als een roman' staat er op de achterflap van dit in 2002 voor het eerst verschenen boek over het leven van Annie M.G. Schmidt, geschreven door Annejet van der Zijl. Ik ben een groot liefhebber van het werk van Annie M.G. Schmidt en een roman over haar leven lijkt me dan ook geweldig interessant. De uitzending begin dit jaar van de op het boek gebaseerde televisieserie levert hernieuwde media-aandacht en een nieuwe, goedkopere, druk van het boek op. Ik maak hier dankbaar gebruik van. Na een pagina of vijftig, waarin ik lees over een moeizame gezinssituatie en de wat plompe tiener die Annie was, leg ik het echter alweer vertwijfeld aan de kant. Gaat dit nou over de bedenker van Abeltje? En van Pluk van de Petteflet, van Jip en Janneke? Het voelt voyeuristisch, alsof ik iets lees wat ik niet mag lezen. Ik moet echt even rustig nadenken over wie of wat Annie M.G. Schmidt voor mij is of was voordat ik verder kan lezen. Eigenlijk heb ik daar nooit echt over nagedacht, ook niet toen ik dit boek oppakte om te gaan lezen. Er is onbewust een beeld in mijn hoofd ontstaan van Annie M.G. Schmidt dat meer op een instituut lijkt dan op een persoon. Toen ik als kind leerde lezen, begin jaren '80, was Annie M.G. Schmidt een begrip. Het was een naam die op talloze kinderboeken stond, zonder dat er voor mij bewust een persoon achter school. Voordat ik verder lees in 'Anna' moet ik dit echt even loslaten, moet ik het ongemakkelijke gevoel kwijtraken. Pas dan kan ik me werkelijk verdiepen in het leven van een boeiende, helemaal niet gemakkelijke vrouw die prachtige dingen heeft gemaakt waar we allemaal nog lang van gaan genieten. 'Anna' geeft niet alleen een mooi portret van een van onze grootste schrijvers ooit, het geeft ook een prachtig beeld van een Nederland uit inmiddels vervlogen tijden. Annie M.G. Schmidt leefde een bijzonder leven, dat door van der Zijl prettig opgeschreven is. Ondanks het voor mij verwarrende begin heb ik het met plezier gelezen. De televisieserie laat ik vooralsnog aan me voorbijgaan. Het beeld dat ik nu heb is goed zo.