www.flickr.com

donderdag 17 mei 2012

Goldwell Open Air Museum


Vlak tegen het spookstadje Rhyolite, ten oosten van Death Valley National Park, is het Goldwell Open Air Museum gevestigd. Het is misschien wel het vreemdste museum waar ik ooit geweest ben. De in het landschap verspreide beelden voelden niet als een museum, of zelfs maar als een geheel. Ik had meer het gevoel dat ik zomaar het terrein van een vreemde opgelopen was waar ik iemands uit de hand gelopen hobby aan het bekijken was. De beelden en installaties waren op zijn zachtst gezegd vreemd, tot onheilspellend aan toe. Iets wat nog eens versterkt werd door het uitgestrekte, lege woestijnlandschap en het nabijgelegen verlaten Rhyolite. Dat het een van oorsprong Belgisch project is, dat nog steeds aantrekkingskracht uitoefent op kunstenaars uit de hele wereld, dat las ik later pas op wikipedia. Niet helemaal het hobby-niveau waar ik het op ingeschat had dus. Al met al een hele rare, maar wel bijzondere ervaring zo midden in de woestijn in Nevada.

"Lady Desert: The Venus of Nevada" van Dr Hugo Heyrman (1992), foto maart 2012


"The Last Supper" van Charles Albert Szukalski (1984), foto maart 2012