www.flickr.com

zondag 1 augustus 2010

Bioscoopreclame

Dat we voordat een film begint eerst wat reclame over ons heen krijgen, dat is een gegeven waar ik best mee kan leven. Zeker als je bedenkt dat het heel goed mogelijk is om filmpjes te maken die weliswaar een reclameuiting in zich dragen, maar die ook bijzonder leuk zijn om naar te kijken. Het is dan ook jammer dat bioscoopreclame over het algemeen vooral storend is. Met name het gebrek aan afwisseling in filmpjes maakt bioscoopreclame op den duur bijzonder irritant. Pathé kiest naar het lijkt liever voor lange termijn contracten, dan voor een wisselend aanbod. Dat de bezoeker maanden naar dezelfde reclame zit te kijken is vervolgens blijkbaar niet echt van belang. Zo kijken we nu al maandenlang naar het inmiddels tenenknijpende filmpje van Grolsch waarin JunkieXL dingen over Moke zegt als "ja tof, daar hou ik wel van, fans die hun eigen ding doen". De filmpjes van Bacardi stemmen zo mogelijk nog treuriger. Ook deze wisselen tergend weinig en weten bij mij geen enkele snaar te raken. Wat zou het leuk zijn als de reclamefilmpjes kwalitatief beter zouden zijn en vooral zouden verrassen, al is het alleen al door vaker te wisselen. Een bioscoopscherm is zo'n prachtig platform om je beelden op te vertonen en iedereen zit ook nog eens met meer aandacht te kijken dan bij welk medium ook. Genoeg kansen zou ik zeggen om hier wat leuks mee te doen, iets spraakmakends te maken waar mensen met plezier naar kijken. Voor degenen die het toch nog gemist hebben, hier genoemde filmpjes nog één keer: