www.flickr.com

maandag 3 mei 2010

50 succesmodellen


'Als je twijfelt of dit boek iets voor jou is, dan is het zeker iets voor jou'. Met deze uitspraak op de buitenkant van 50 succesmodellen liet ik mij overhalen het te kopen. Niet dat ik me werkelijk afvroeg of dit boek iets voor mij zou zijn. Ik ben dol op modellen dus zeker op een boek volledig gevuld met modellen. Nee, wat ik mij afvroeg was of het heb-gehalte van dit boek niet vele malen hoger lag dan de leesbaarheid. Voor een bladerboekje vond ik hem toch wat aan de dure kant. Maar goed, de aantrekkingskracht van dit hebbe-boekje bleek te groot om hem te laten liggen en dan is de aankoop per definitie een goede beslissing. 50 succesmodellen oogt als een klein moleskine notitieboekje, inclusief een lintje dat fungeert als bladwijzer. Het bevat veelal modellen uit de moderne managementliteratuur, kort toegelicht met simpele voorbeelden. Het leuke aan modellen vind ik dat ze je het gevoel geven dat de meest complexe vraagstukken terug te brengen zijn naar overzichtelijke en beinvloedbare situaties. Het vraagt echter wel om iets meer uitleg en diepgang om een model te snappen en goed toe te kunnen passen dan de paar zinnen die er hier aan besteed worden. Simpel vind ik prima, maar hier is simpel tot een kunst verheven. Het openbarende aha-moment dat de meeste modellen zo intrigerend maakt blijft hierdoor voor mij achterwege. Zo is 50 succesmodellen uiteindelijk dus meer een naslagwerkje voor mensen die de stof al ergens in hun hoofd hebben zitten, dan een werkelijke toevoeging aan de managementliteratuur. Het had van mij abstracter gemogen en met wat meer diepgang, maar verder blijft het een geweldig leuk boekje. Het zal het ongetwijfeld goed doen als welkoms-, afscheids- of promotiecadeautje in menig bedrijf.