www.flickr.com

woensdag 15 mei 2013

Lean In


Women, work and the will to lead: dat is waar Sheryl Sandberg zich sterk voor maakt in haar boek Lean In. Sheryl Sandberg is de zeer succesvolle COO van Facebook. In de loop van haar carrière merkte ze geregeld dat er wat betreft vrouwen, leiderschap en werkelijke gelijkheid op de werkvloer nog een lange weg te gaan is. Had ze nog gestudeerd in de veronderstelling dat emancipatie een overbodig goed was geworden, eenmaal in het bedrijfsleven zag ze dat er nog heel wat te doen valt. In haar boek Lean In gaat ze daarom niet alleen in op de verschillen tussen mannen en vrouwen en waar zich dit in uit, maar roept ze ook actief op tot aanpassingen en veranderingen. Persoonlijk vond ik de eerste paar hoofdstukken het interessantst. Hier beschrijft Sandberg hoe vrouwen zich gedragen in het bedrijfsleven, waar hierin de verschillen zitten met hun mannelijke collega\'s en wat hiervan de consequenties kunnen zijn. Ook laat ze zien aan de hand van onderzoeken hoe er nog steeds anders gereageerd wordt op vrouwen dan op mannen, puur op basis van verwachtingen. Verderop in het boek begint Sandberg een beetje in herhaling te vallen. Als Sandberg door blijft gaan over traditionele verhoudingen tussen man en vrouw gezien vanuit de gezinssituatie, haak ik een beetje af. Ik snap dat voor veel vrouwen het moederschap een belangrijke rol speelt in de loop van hun carrière, maar ik vind het boeiender wat er binnen de werkmuren afspeelt dan hoe mensen hun privéleven hierin een plaats geven. Al met al bij vlagen een heel interessant boek met een grote ambitie: Sandberg wil via dit boek en via gerelateerde webpagina\'s, o.a. op Facebook, een community vormen speciaal voor vrouwen in het bedrijfsleven. Uit nieuwsgierigheid zal ik een kijkje nemen, maar ik denk dat het daarbij blijft.