www.flickr.com

zondag 17 juni 2012

Pinterest

De eerste vraag die ik me stel als ik weer een nieuwe vorm van social media zie is wat de toegevoegde waarde ervan is. Of kan zijn. Wat valt er immers nog in te checken, up te daten of te delen wat we niet al lang doen inmiddels? De tweede vraag is vervolgens of het mij persoonlijk aanspreekt. Die tweede vraag lijkt vooralsnog voor mij belangrijker te zijn dan de eerste, als ik kijk waar ik uiteindelijk mijn tijd in ga steken. Hoe vernieuwend wellicht ook, apps waarmee ik de nieuwste handwerkjes zou kunnen delen, of zou kunnen opscheppen over hardgelopen kilometers zullen nooit aan mij zijn besteed. Het moet dus wel een beetje in de buurt van reguliere interesses blijven. Mijn nieuwste tijdverslindende bezigheid in deze categorie is Pinterest: een vorm van social media waarbij je prikborden aanmaakt waarop je vervolgens allerhande foto\'s plaatst. In het begin voelde het een beetje als Flickr, maar na er een beetje in rondgesnuffeld te hebben is het principe toch wezenlijk anders. Gaat het bij Flickr voornamelijk om sets van eigen foto\'s die geplaatst worden, bij Pinterest gaat het om de verzamelingen die je aanlegt met allerlei verschillende foto\'s. Een soort collagemakerij dus, waar je ook foto\'s van jezelf in kunt gebruiken, maar waarbij je vooral verzamelt en \'repint\'. Ik ben er nog niet uit wat de toegevoegde waarde is. Ik ben er eigenlijk ook nog niet uit of ik er wel echt tijd in wil gaan steken. Het zal uiteindelijk ook afhangen van het succes van het totaal. Het is tenslotte social media, en die trek je niet in je eentje. Maar goed, voorlopig vermaak ik me er in ieder geval nog wel even mee. Pinnen, liken en repinnen: Pinterest it is.
Oordeel zelf: SaskiavanT op Pinterest