www.flickr.com

zondag 3 juni 2012

El Capitan Theatre


Ondanks het feit dat ik een echte film-fan ben en al sinds 2003 geregeld in Los Angeles kom, was het er nooit van gekomen om naar het beroemde El Capitan Theatre te gaan. Deze bioscoop, prominent aanwezig op Hollywood Boulevard, bestaat al sinds 1926 en komt uit dezelfde koker als het Egyptian Theatre en het wereldberoemde Grauman Chinese Theatre. De reden dat ik er nog niet eerder was geweest houdt voornamelijk verband met de films die hier getoond worden. El Capitan wordt geexploiteerd door Walt Disney en draait dus uitsluitend Disney films. Ik heb hier niets tegen, maar als ik in Amerika ben staan deze over het algemeen niet bovenaan mijn lijstje. Dit jaar kwam daar verandering in toen het zwaar gehypte John Carter in El Capitan ging draaien. Die wilden we toch zien en waarom dan niet in El Capitan. De eerste indruk binnen was zeker indrukwekkend. Het deed me denken aan de stijl van het in 1921 geopende Tuschinski, een stijl waar ik wel van houd. Om er helemaal een feest van te maken kozen we voor de VIP-optie. Dit bleek echter nogal teleurstellend. Voor tien euro extra mochten we op gereserveerde rijen in het midden van de zaal plaatsnemen en kregen we een flesje drinken en een emmer popcorn. Die plaatsen in het midden van de zaal waren natuurlijk prachtig, ware het niet dat er verder maar een handjevol mensen aanwezig was waardoor het rendement van onze luxe plaatsen minimaal was. Het was ook niet dat het luxere stoelen waren of zo, het ging echt alleen om de plaats in de zaal. Als echte film-fan moet je El Capitan zeker een keer gezien hebben, maar als we het hebben over aanbod en kwaliteit zijn er in Hollywood veel betere opties. Hij kan in ieder geval van mijn lijstje, dat is zeker wat waard.

El Capitan, klaar voor een première, maart 2009