www.flickr.com

zondag 30 september 2012

GetGlue


Ik snap dat het voor bedrijven die apps maken en zeker voor diegenen die zich bezig houden met social media niet makkelijk is om voorop te blijven lopen. De druk om origineel te blijven en steeds weer verder te ontwikkelen zal heus enorm zijn. De kunst daarbij is echter wel om te doen wat je gebruikers graag zien. Dit lukt helaas niet altijd. Niet iedere update blijkt een succes te zijn als iedereen er eenmaal mee werkt. Soms omdat het niet goed werkt, soms omdat gebruikers niet op de veranderingen in de update zitten te wachten. De laatste update van GetGlue heeft wat mij betreft beide missers gemaakt en wat nu rest is een slecht werkende app met een inhoud die niet meer aansluit bij mijn wensen. Voor degenen die het medium niet kennen: GetGlue is een social media vorm voor entertainment. Een soort Foursquare, maar dan met films, televisieseries, muziek, games en boeken. Helemaal leuk dus wat mij betreft. Het inchecken zelf dient natuurlijk niet echt een doel, behalve dan het sparen voor stickers. Maar aangezien deze niet op te vragen blijken te zijn voor niet-Amerikanen gaat het vooral om de lol van het laten zien wat je doet en het kijken naar wat anderen doen. De makers van GetGlue bedachten echter dat het een goed idee zou zijn om van de app op basis van de voorkeuren een soort van alternatieve tv-gids te maken. Een niet-Amerikaan heeft hier natuurlijk helemaal niets aan, want één: de meeste series kijken we niet live en twee: er staan alleen Amerikaanse providers op. Bovendien, ik wil helemaal geen tv-gids. Daar heb ik ook nooit om gevraagd. Komt ook nog eens bij dat alles nu gericht is op televisie en films, en de boeken- en gameoptie onvindbaar zijn geworden op de iPad app. Gelukkig heeft de iPod app deze nog wel, maar dat zal slechts een kwestie van tijd zijn? Ik heb bijna duizend zuur verzamelde inchecks op GetGlue en ik zou het echt jammer vinden om er nu mee te stoppen, maar als de maker deze lijn voortzetten zal er weinig anders op zitten. Het enige doel wat GetGlue namelijk echt dient is dat het leuk moet zijn, en dat is het met de iPad app nu in ieder geval even niet. Heel, heel jammer.