www.flickr.com

donderdag 26 december 2013

Het beste van 2013: Films

Het einde van het jaar nadert en ook ik waag me weer aan het maken van lijstjes. Niet omdat ik het beter weet of de beste smaak zou hebben, maar omdat ik het leuk vind om terug te kijken op al het goede, mooie en leuke dat we gezien, gelezen en ervaren hebben in het afgelopen jaar. Persoonlijke lijstjes dus, om te beginnen met films waarvan ik genoten heb. In willekeurige volgorde:

Lee Daniels' The Butler


Niet alleen het prachtige verhaal over de butler die diende onder vele presidenten, maar tegelijkertijd een indrukwekkend overzicht van een stuk Amerikaanse geschiedenis. Groots, meeslepend en Oscarwaardig.

Instructions not included


Deze Spaanstalige Mexicaanse film was afgelopen zomer een megahit in Amerika. Het verhaal over de losbandige Valentin die op een dag een kind in zijn schoot geworpen krijgt van een van zijn vele oude liefdes, weet alle emoties wel zo'n beetje te raken. De humor is niet altijd helemaal mijn kopje thee, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de keren dat het ook voor mij vol in de roos was. Onbegrijpelijk dat deze in Nederland het grote publiek nog niet gevonden heeft.

Rush


Het verhaal over de rivaliteit tussen Fomule 1 coureurs James Hunt en Niki Lauda. Ondanks dat ik wel ongeveer wist wat er ging gebeuren, toch spannend en meeslepend. Chris Hemsworth als James Hunt is goed, Daniel Brühl als Niki Lauda is fenomenaal. Hij weet in de rol van de arrogante, onhebbelijke Lauda toch sympathie te winnen en te ontroeren.

The World's End


Zonder enige voorkennis het leukst: van een verhaal over mannen en vriendschap naar een bizar avontuur waarin over de top nog maar het begin is.

The Great Gatsby


Nee, Leonardo Dicaprio was wellicht niet de beste keuze om een zonderlinge, teruggetrokken rijkaard te spelen, maar daar kon hij ook niets aan doen. The Great Gatsby blijft een prachtig verhaal, en de 2013 verfilming zorgt voor bijpassend visueel spektakel. De schitterende art deco stijl draagt hier zeker aan bij.

The Conjuring


Eigenlijk hou ik helemaal niet van horrorfilms. Ik vind ze vaak ranzig en het voortdurende schrik-effect maakt me vooral onrustig. The Conjuring daarentegen leverde het bewijs dat het ook anders kan: oprecht doodeng, maar zonder dat het inboet op het verhaal. Inplaats van dat ik weg wilde kijken bleven mijn ogen aan het scherm gekluisterd. Zondermeer de griezeligste film die ik ooit zag