www.flickr.com

zaterdag 9 maart 2013

Auschwitz Birkenau

Auschwitz

Is het wel gepast om Auschwitz te yelpen? Deze vraag stelde een Yelper bij de review sectie van Auschwitz op de site. Of hij daarvoor eerst zelf ook ingecheckt had weet ik niet. Eerlijk gezegd was inchecken op Yelp ook niet het eerste waar ik aan dacht bij ons bezoek aan Auschwitz. Het is zo'n beladen plek waarvan ik me toch wel even afvroeg hoe ik daarop zou reageren. En waarbij vele gedachtes zijn over hoe je zou moeten reageren. Het is een geschiedenis die we ons hele leven al horen, waar we talloze boeken over gelezen hebben en films over gezien hebben. Het is een geschiedenis die dichtbij kan komen, omdat er nog steeds mensen zijn die die periode overleefd hebben en omdat we blijven gedenken. Maar nee, ik was niet overmand door emotie of verdriet. En nee, ik werd er niet depressief van. Ik vond het vooral heel bijzonder om op de plek te zijn waar ik al zoveel en zo vaak over gehoord had. Het was indrukwekkend om het met eigen ogen te zien. Al kon ik me zelfs daar nog steeds in de verste verte niet echt voorstellen wat daar gebeurd was. Het blijft totaal niet te bevatten. En wat betreft het inchecken op Yelp: ja ik vind dat dat moet kunnen en ja dat heb ik gedaan. Wel achteraf pas, dat dan weer wel.

Auschwitz Birkenau, februari 2013

Auschwitz

Auschwitz Birkenau, februari 2013

Auschwitz

Auschwitz I, februari 2013

Auschwitz