www.flickr.com

zaterdag 24 december 2011

Happy Christmas Commercials


Als er één tijd in het jaar is die voor de retail van belang is, dan is het wel de decembermaand. De gezelligheid mag wat kosten, en daar wordt flink op in gesprongen door de verschillende grote merken. Kampioen kerstgevoel vind ik nog altijd Coca Cola, die ervoor gezorgd heeft dat inmiddels meerdere generaties, in ieder geval in het westen, de feestdagen associëren met grote rode, fel verlichte vrachtwagens. Dit jaar heeft Coca Cola weer een mooie commercial, dezelfde als vorig jaar overigens, met Santa die mensen samenbrengt door zijn snowglobe schuin te houden. Nederlandse reclamemakers houden het met kerst over het algemeen bij de lolligheid die de reguliere commercials ook kenmerkt. Het inspelen op sfeer en gevoel wordt hier eigenlijk maar zelden echt gedaan, wellicht omdat we onszelf daar te nuchter voor vinden. Albert Heijn heeft er dit jaar echter voor gekozen die richting wel in te slaan en maakte een maar liefst anderhalve minuut durende commercial die helemaal over sfeer gaat. Erg geslaagd als je het mij vraagt: de juiste snaar en nog steeds nuchter genoeg om echt Nederlands te zijn. Nu ben ik natuurlijk niet geheel objectief, maar ik vond het echt een mooi filmpje wat hopelijk nog vele opvolgers zal kennen. Het beste kerstspotje vind ik overigens nog steeds de 2008 commercial van Walmart in combinatie met Coca Cola, een filmpje dat ik al eerder op mijn blog zette:



De wereldberoemde vrachtwagens van Coca Cola, die inmiddels alweer tientallen jaren meegaan:



De 2010/2011 commercial van Coca Cola met Santa en de snowglobe:



De 2011 Albert Heijn kerstcommercial: