www.flickr.com

zondag 11 april 2010

Zombieland


Ik kan niet zeggen dat ik een enorme zombiefilmfan ben, of horrorfan in zijn algemeenheid. Vaak vind ik de ranzigheid te veel overheersen en niet erg functioneel. Zombieland barst ook van de ranzigheid, maar gaat zo ver over de top dat het weer grappig wordt. In Zombieland gaan de vier hoofdrolspelers, waarvan we de namen niet leren kennen, samen op zoek naar een zombie-vrije omgeving. Amerika is overvallen door een soort virus dat iedereen in zombies doet veranderen en de paar overlevenden die er zijn proberen uit te zoeken hoe nu verder te gaan en te blijven overleven. Columbus, door de anderen genoemd naar de plaats waar hij vandaan komt, is een soort Michael Cera achtige jongen die optrekt met de eveneens naar zijn woonplaats vernoemde Tallahassee. Tallahassee, een redelijk briljante rol van Woody Harrelson, is een over de top personage dat onbehouwen tekeer gaat en als belangrijkste doel heeft het vinden van Twinkies. Samen komen ze twee zusjes tegen waar ze aanvankelijk nogal wat vertrouwensproblemen mee hebben. De meiden zijn op weg naar een pretpark bij Los Angeles, omdat ze gehoord hadden dat dit een zombie-vrije omgeving zou zijn. Natuurlijk is dit laatste niet het geval en terwijl ze gevlucht zijn in een attractie krijgt de timide Columbus de kans om de meiden te redden. De film is, zoals vaak in dit genre, volledig over de top maar daarin wel geslaagd, iets wat ik minder vaak het geval vind. Ik heb erg gelachen om Zombieland. Ik weet niet of ik echt zit te wachten op een sequel, waar natuurlijk sprake van is, maar deze film kan ik in ieder geval aanraden.