www.flickr.com

vrijdag 30 april 2010

McSweeney's postcards


McSweeney's is waarschijnlijk het meest bekend als uitgever van het maandblad The Believer, McSweeney's quarterly en de DVD's met korte films die verschijnen onder de naam Wholphin. Vooral van de laatste twee ben ik fan, al zal ik niet ontkennen dat ik er de ene keer meer mee heb dan de andere keer. Soms begrijp ik er helemaal niets van, en soms vind ik het regelrecht briljant. Origineel is het altijd; achter deze uitgeverij zit een zeldzame groep leuke creatieve mensen. Niet alles van deze in San Francisco gevestigde uitgever is altijd even gemakkelijk te vinden in Nederland, dus des te leuker is het als je spontaan wat van ze tegenkomt. McSweeney's Greetings from the ocean's sweaty face is een box met 100 kaarten en is vorig jaar mei uitgekomen in Nederland. De box is, zoals ik gewend ben van McSweeney's, prachtig vormgegeven. De 100 kaarten zijn gerangschikt op thema, met kleine tabblaadjes om ze van elkaar te onderscheiden. De kaarten bevatten kunst, veelal bekend van eerdere McSweeney's uitgaven. Veel te mooi eigenlijk om op te sturen, maar ook te mooi om er niets mee te doen. Nog steeds verkrijgbaar in ieder geval, ook in Nederland, maar het is een stuk goedkoper (en leuker!) om een abonnement bij McSweeney's te nemen. Dan krijg je dit soort dingen eens in de zoveel tijd opgestuurd. Altijd weer een verrassing wat je dan in je brievenbus gaat aantreffen..