www.flickr.com

dinsdag 13 april 2010

Met de zon komt het zomerdrankje


De rosé, alhoewel nog steeds razend populair, werd enkele jaren geleden bruut ingehaald door de Prosecco als het zomerdrankje voor bij de ondergaande zomerzon. De Italiaanse bubbeltjeswijn verscheen in grote aantallen in de supermarkten en werd de afgelopen jaren steeds breder omarmd. Nu de zon weer is verschenen en het alweer aardig aangenaam is op de terrassen komt de vraag naar typische zomerdrankjes weer op gang. Een beetje Prosecco-moe en altijd in voor iets nieuws kom ik dit jaar terecht bij de Vinho Verde. Deze Portugese groene wijn is frisser dan de Prosecco, heeft een lager alcoholpercentage en is net als de Prosecco enigszins mousserend. Trendwatchers tipten deze wijn vorig jaar al als zomerhit, maar al heb ik hem vorige zomer al wel gedronken in een Portugees restaurant, van een hit was nog geen sprake. Wat mij betreft mag de trend dit jaar in ieder geval doorzetten, ik vind de Vinho Verde een mooie en lekkere opvolger van de rosé en de Prosecco. Daarnaast was ik vorig jaar erg gecharmeerd van het nieuwe en veel uitbundiger in de markt gezette Jillz. Deze sprankelende cider wordt aangeboden in mooie, best hippe flesjes die in alles doen denken aan de zomer. Verder is het fris, fruitig en heeft het ook een niet te hoog alcoholpercentage. Met name in de warme zomerzon is dat laatste wel zo prettig. Het drankje leek echter wat te lijden onder een identiteitscrisis. Het staat in de supermarkt bij de bieren, ver verwijderd van de wijn, de mixjes en de aperitieven. Jillz lijkt me beter tot zijn recht komen bij de laatste groep, voor iemand die op zoek is naar bier lijkt me Jillz geen alternatief. Vinho Verde en Jilzz dus wat mij betreft, en dat het maar een mooie warme zomer mag worden.