www.flickr.com

dinsdag 6 april 2010

Paranormal Activity

Samen op de bank vind ik films over het algemeen niet snel echt eng, maar deze film wist mij in al zijn eenvoud toch echt een verhoogde hartslag te bezorgen. Paranormal Activity is een lowbudget film die volledig vanuit de hand gefilmd is, waardoor het heel authentiek lijkt. Hoofdrolspeler Micah en zijn vriendin Katie ervaren vreemde dingen in hun nieuwe huis, iets waar Katie in eerdere huizen al vaker last van heeft gehad. Micah koopt een camera om vast te leggen wat er gebeurt als ze slapen of afwezig zijn. Er blijkt een demonachtig iets in hun huis te zijn wat zich met name 's nachts laat zien en horen. De slaapkamerscenes zijn echt heel creepy, vooral omdat ze het gevoel geven dat dit bij iedereen thuis had kunnen zijn gefilmd. Zeker in het begin van de film had ik een sterk 'is dit nou echt of niet gevoel', wat het gevoel van creepy sterk aanwakkerde. Als we verder komen in het verhaal wordt het steeds absurder, en daarmee ook ongeloofwaardiger. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit wel prettig vond, de film neemt wat meer afstand van de realiteit wat mij uiteindelijk toch nog met een rustig gevoel naar bed liet gaan. Ik zou bijna blij worden dat wij, wonend in een appartement, in ieder geval de buren de schuld kunnen geven bij het horen van vreemde geluiden. Dit was zonder twijfel de engste film die ik ooit gezien heb. Zeker een aanrader, maar niet om alleen op de bank te kijken. Zie hier de trailer: