www.flickr.com

vrijdag 30 augustus 2013

Under the Dome


Het is dè grote televisiehit van deze zomer in Amerika: het op CBS uitgezonden Under the Dome. De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King, dat verscheen in 2009. Het verhaal speelt zich af in het kleine plaatsje Chester's Mill in Maine. Op een dag wordt men geconfronteerd met een gigantische koepel die het dorp afsluit voor de rest van de wereld. De koepel is transparant, maar schijnbaar onverwoestbaar. We zien vervolgens hoe de plaatselijke politie, de bevolking en een aantal toevallige passanten omgaan met deze situatie. Uiteraard komen er wat onverkwikkende zaken naar boven, want er speelt in dit dorp meer dan vanaf de buitenkant lijkt. Ik vond dat de serie hoopvol van start ging. Het gegeven was best origineel en er werden wat interessante personages neergezet. Kortom, genoeg om een tijdje te boeien. Wat me echter al snel tegen ging staan was het gebrekkige acteren. Sommige karakters werden ronduit stuntelig neergezet. Ik geloof trouwens dat dit minstens zo veel met het script te maken heeft als met de prestatie van de acteurs. Daarbij waren de reacties en gedragingen van de personages heel onevenwichtig, om het woord ongeloofwaardig maar niet te gebruiken. Dus nee, ik was niet heel erg onder de indruk van Under the Dome, al loont het wel om te blijven kijken: het wordt beter. Toch zie ik niet waar heel Amerika zo gek van is. Het zal aan mij liggen. In het najaar overigens te zien bij ik meen SBS6 en in Amerika goed voor een tweede seizoen.