www.flickr.com

zaterdag 17 december 2011

Het Beste van 2011: Films

1. The Tree of Life

Dit is zo'n film die je of geweldig vindt, of hij doet je helemaal niets. In het begin van de film neigde ik naar de tweede groep, maar op het moment dat ik me overgaf aan de abstracte, experimentele beelden was ik helemaal verkocht. Fantastisch gefilmd en heel gedurfd: The Tree of Life is voor mij echt de film van 2011.

2. Pina


Ook op de tweede plaats een wat experimentelere film: Pina. Pina greep me al bij de veel vertoonde trailer: de vloeiende dansbewegingen in combinatie met de prachtige muziek hadden iets hypnotiserends. De complete versie van deze door Wim Wenders gemaakte film maakte de verwachting later meer dan waar. Prachtige beelden in subliem 3D wisselen af met verhalen over Pina Bausch. Dat ik aanvankelijk nooit van deze Duitse danseres en choreograaf gehoord had maakte voor de filmbeleving niets uit. Een hele bijzondere ervaring.

3. 50/50


Deze film ligt nog erg vers in het geheugen en heeft wellicht daarom een klein streepje voor op de rest. Toch vind ik dat hij absoluut een plaats in mijn top 5 verdient omdat het een kunst is als je verschillende heftige emoties zo prachtig naast elkaar in een film kunt brengen zonder deze op te blazen. Zo menselijk, zo klein, en zo prachtig verteld: met recht één van de mooiste films van 2011.

4. Drive


Deze film komt het best tot zijn recht als je er nog helemaal niets over gehoord of gelezen hebt. Drive is een bijzondere film, met een heel scherp randje. Hij is origineel, volledig over de top en spannend gefilmd. De verhaallijn is verrassend en duister. Nadat ik hem gezien had zag ik pas de trailer en realiseerde ik me dat hierin het verhaal grotendeels weggegeven werd, maar dan zonder het donkere gevoel van de film. Doodzonde, en ik was dan ook blij dat ik deze trailer pas achteraf zag.

5. Bridesmaids


Omdat ik hier vreselijk, ongegeneerd om gelachen heb. Wat is dit een ontzettend grappige film. In principe kijk ik films uit dit genre echt maximaal één keer, maar volgens mij lach ik hier bij een tweede keer nog net zo hard om. Platvloers en toch ongelofelijk grappig: ik vind het een hele prestatie.