www.flickr.com

zaterdag 8 oktober 2011

The Counter


In het land van de hamburger worden ook door ons natuurlijk op zijn tijd burgers gegeten, daar kun je toch niet helemaal omheen. De kunst hierbij is om een echt goede hamburger te vinden. We zijn wellicht geneigd om Mc Donalds als standaard te nemen voor de Amerikaanse hamburger, maar dan doen we onszelf en de hamburger toch wel erg te kort. Ik ben de laatste om heel snobberig Mc Donalds naar beneden te gaan halen, maar voor een echte volwaardige hamburger moet je daar toch beslist niet zijn. Toen wij in Chicago waren kregen we de tip naar The Counter te gaan in de wijk Lincoln Park. Bij The Counter verkopen ze niet alleen fantastische hamburgers, je bepaalt ook nog eens zelf wat je verder op je broodje wilt hebben. Sterker nog: je bepaalt ook nog eens zelf op wat voor soort broodje je je burger wilt hebben, van welk vlees de burger gemaakt moet zijn, welke saus je erover wilt, etc. etc. Heerlijk, want wie vindt die te droge zachte broodjes en laffe plakjes augurk nou echt lekker? Ik denk bijna niemand. Het enige lastige bij The Counter is dat het wat oefening en ervaring kost om een echt optimale combinatie samen te stellen. Het zijn wel heel veel keuzes, en je kunt natuurlijk onbedoeld ook ranzige combinaties maken. Een hamburger van The Counter is niet goedkoop, voor dat bedrag kun je wel een aantal keren naar Mc Donalds, maar ik vond het zondermeer de lekkerste hamburger die ik ooit gegeten heb. Overigens zien we dit principe in Nederland inmiddels ook langzaam de kop opsteken, zij het dan in afgeslankte vorm (minder keuzes). Of het bestaansrecht zal hebben in Nederland vraag ik me af, zeker gezien de prijzen. We gaan het zien.