www.flickr.com

zondag 9 oktober 2011

Bossypants


Sommige boeken verkopen vooral goed omdat ze door een bekend iemand geschreven zijn. Wij vinden het immers over het algemeen nu eenmaal interessanter wat bekende mensen doen, dan wat onbekende mensen doen. Dit levert alleen niet per definitie goede boeken op. In tegendeel: vaak krijg je de indruk dat iemand in zijn top periode een boek wil publiceren om gebruik te maken van het momentum, maar dit eigenlijk op zo'n moment niet kan omdat hij of zij eigenlijk veel te druk is om een boek te schrijven. Uiteindelijk levert dit dus hele matige boeken op. Boeken die overigens meestal wel goed verkopen, dus wat dat betreft missie geslaagd. Als ik zeg dat dit gegeven bij het boek Bossypants van Tina Fey ook het geval is, dan doe ik een aanname, maar ik denk dat ik er niet echt ver naast zit. Wat ik wel kan zeggen is dat ik het in ieder geval oprecht niet zo'n goed boek vind. Voor zo'n talentvol comedian, schrijver en producent vind ik het zwaar onder de maat wat ze heeft afgeleverd. Voor mij hoeven boeken helemaal niet perse chronologisch of zelfs maar logisch te zijn, maar dit voelt als geheel een beetje bijeengeraapt. Natuurlijk is ze bij tijd en wijle geestig, maar het woord hilarisch zoals me op de achterflap beloofd wordt komt bij lange na niet bij me op. Inhoudelijk vond ik het stuk over haar 'Sarah Palin' periode in SNL het meest interessant, omdat ze daar tijdens het uitzenden van het programma natuurlijk niet veel over kwijt kon. Nu blijft ze echter ook nog redelijk aan de oppervlakte hierover. Fey moet in staat zijn om iets veel beters te schrijven dan dit en ik kan alleen maar hopen dat ze daar nog een echt tijd voor maakt.