www.flickr.com

vrijdag 18 november 2011

Liefs van Annie


Ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van Annie M.G. Schmidt verscheen dit voorjaar Liefs van Annie, de mooiste brieven van Annie M.G. Schmidt. Het boek bevat een selectie uit de duizenden brieven die Annie M.G. Schmidt schreef in haar leven. De selectie werd gemaakt door Annejet van der Zijl, die ook het voorwoord op zich nam. Het mooie aan dit boek vind ik dat de brieven volledig centraal staan. Er is wel een indeling gemaakt op basis van tijdvakken, maar er is geen moeite gedaan om alles te verklaren en er een lopend verhaal van te maken. De vele namen die in de brieven voorkomen worden wel toegelicht, evenals gebeurtenissen waarnaar verwezen wordt, maar dit beperkt zich tot voetnoten. Ik vond het een mooie en terechte keuze, al moet ik wel eerlijk toegeven dat het me hielp bij het volgen van de brieven dat ik het eerder verschenen boek Anna al gelezen had. Net als velen heb ik me tijdens het lezen nog wel even afgevraagd of ik niet te diep in iemands privéleven ging door het lezen van zoiets persoonlijks als brieven. Deze zijn immers nooit geschreven met het oog op publicatie en de schrijver kan er geen toestemming meer voor geven. Ik genoot echter dusdanig van dit boek dat ik die gedachte maar snel naast me neer heb gelegd. Bovendien heeft zoon Flip van Duijn zich actief bezig gehouden met de eerste selectie van de brieven, dus hierin zien we dan maar de toestemming. Ik vond het een prachtig boek. Ik raad iedereen wel aan om eerst Anna te lezen, bovenal omdat dat ook een prachtig boek is, maar in tweede instantie omdat het helpt bij het plaatsen van de brieven.