www.flickr.com

vrijdag 18 november 2011

The Kennedys


Amerika mag dan geen koningshuis hebben, het heeft wel vooraanstaande families die zich royalty wanen: rijk, machtig en tot de verbeelding sprekend. De familie Kennedy is daar waarschijnlijk het bekendste voorbeeld van. Ondanks dat er veel op deze familie valt aan te merken, behoort de familie Kennedy in Amerika ongetwijfeld tot één van de heilige huisjes van de natie. Je zou dan ook denken dat iedereen op de banken zou staan van enthousiasme bij de komst van een dramaserie geheel gewijd aan het verhaal van deze familie. Dit bleek echter niet het geval. De serie werd onbedoeld controversieel toen er problemen kwamen rond de uitzending. Historici spraken van 'karaktermoord' naar aanleiding van vroege versies van scripts, de History Channel wilde het niet uitzenden en er zou sprake zijn van inmenging van Kennedys die tegen uitzending zouden zijn. Mij, als Europeaan, doet de controverse als vreselijk overtrokken aan. Misschien is het beeld van JFK wat er geschetst wordt inderdaad niet altijd even flattererend, maar er werd niets verteld wat ik nog niet wist. De rol wordt fantastisch neergezet door Greg Kinnear, bijgestaan door Katie Holmes die een gelijkwaardige prestatie neerzet met haar vertolking van Jackie. Het is een prachtige serie geworden, waar ik ruim acht uur ademloos naar gekeken heb. Uiteindelijk is de serie bekroond met vier Emmy Awards en heeft daarmee alsnog de waardering gekregen die het verdient. Van mij had het twee keer zo lang mogen zijn, ik had er nog veel meer van willen zien. Misschien dat het nog te vroeg is voor een dergelijke serie rond de Clintons met Hillary nog in de Amerikaanse regering, maar ik kan niet wachten tot er een dergelijke serie over de Bushes wordt gemaakt. Geen heilig huisje misschien, maar gemaakt op dit niveau wel potientieel geweldige televisie.