www.flickr.com

vrijdag 22 augustus 2014

Lomography Konstruktor


Ruim een jaar geleden kwam Lomography met één van de meest orginele camera's tot nu toe wat mij betreft: de Lomography Konstruktor. Het bijzondere aan deze spiegelreflex camera is dat je hem koopt als bouwpakketje. Met behulp van een schroevendraaier, een handleiding en een hoop geduld zet je deze camera zelf in elkaar voordat je ermee kunt fotograferen. Behalve dat dit leuk is, geeft het je ook inzicht in hoe analoge fotografie ook alweer werkte. Het is een leuke, zij het wel tijdrovende ervaring. Ik ben dan ook blij dat ik hier hulp bij had van mijn zus, die haar reputatie als zeer precies en geduldig meer dan waar maakte. Om de Konstruktor goed in elkaar te zetten heb je deze eigenschappen zelf nodig, of iemand naast je nodig die deze bezit. De talloze piepkleine onderdeeltjes en schroefjes vragen om de nodige discipline en precisie. We haalden geen snelheidsrecord, maar hadden de camera met een paar uur toch goed in elkaar gezet. Het is daarna echter een verre van toegankelijke camera om mee te gaan fotograferen. Het duurde de nodige tijd voor ik goed door had hoe het afdrukken en doordraaien precies in zijn werk ging. Dit mede omdat we de camera erg strak in elkaar gezet hadden en het doordraaien erg stroef ging/gaat. Het duurde dan ook even voordat ik mijn eerste rolletje volgeschoten had. Zien wat ik nu eigenlijk in beeld had was een andere uitdaging. Ik was dan ook niet verbaasd dat bij de uiteindelijke foto's wat mensen (deels) onthoofd bleken. Je moet best wat afstand nemen blijkt nu wil je hetgeen je voor je ziet goed in beeld krijgen. Over de scherpte ben ik niet heel erg te spreken. Ik vind dat de foto's die met een redelijke afstand genomen zijn best wat beter hadden gekund. De kleuren daarentegen vallen me niets tegen. Ik heb een Lomography CN 800 rolletje gebruikt, iets wat goed blijkt te passen bij deze camera. Over het geheel genomen ben ik er nog niet helemaal uit. Je moet er even de tijd voor nemen om uit te vinden wat, naast het zelf in elkaar zetten, echt de lol van deze camera is denk ik. Iets wat ik in de loop van het najaar verder ga onderzoeken. Wordt vervolgd.

Een duidelijk voorbeeld van niet in beeld krijgen wat ik had gedacht, Hoge Veluwe, augustus 2014



Bij deze foto vind ik het opvallend wat deze camera met diepte doet: bedenk dat mijn ouders niet heel veel schelen in lengte, terwijl er hier een groot verschil lijkt te zijn, Veluwe, augustus 2014



De kleuren ben ik heel tevreden over, Kröller Müller, augustus 2014